Profesionālās pilnveides izglītības programmas:
Sensomotorā darbība (SMD).
Izstrādāta kompakta un efektīva autorprogramma - zināmu metožu modifikācija nervu sistēmas ātruma un kognitīvo rādītāju novērtēšanai skolas psihologa kabinetā, kurā ietilpst:
1. Sensomotorā darbība; reaģēšanas laika novērtēšana uz parastiem sensoriem kairinātājiem (redzes stimuli), kā arī vienas no ģeometriskajām figūrām izvēles laiks ("TOVA" - testa modifikācija). Sensomotorās darbības parametrus salīdzināja ar normatīvo datu bāzi katras vecumposma grupas robežās.
2. Paralēli ar sensomotoro darbību - bērna spēja novērtēt laika atstarpes starp diviem stimuliem- nervu procesu spēka un izteiksmes;
3. Uz iegūto datu bāzes veic nervu procesu funkcionēšanas līmeņa un noturības matemātiskos aprēķinus.
Orientēšanās pieaugošās pakāpes "Slēgtajos labirintos".
Vairāk nekā pirms 20 gadiem Maskavas Universitātes profesors V. Napalkovs izstrādāja programmu neirokibernētiskajiem pētījumiem. Turpmāk šī programma tika modificēta "Slēgtajā labirintā" eksperimentāliem neirofizioloģiskajiem pētījumiem, kas balstījās uz informācijas teorijas (L.G. Voroņins, V.A. Ņikoļskaja). Matemātisko aprēķinu princips atbilstoši informācijas teorijai: katra kustība "Labirintā" tiek pielīdzināta ienākošas informācijas vienam bītam. Meklējumu aktivitātes rakstura analīze "Labirintā" tika veikta, konstruējot meklēšanas algoritmu pēc Šēnona (1987). Programma bija objektīva un ļāva veikt uzvedības matemātiskās prognozes.
Mūsu programmas modifikācija nozīmēja "Slēgto labirintu" skaita pieagumu ar pieaugošu sarežģītības pakāpi praktiski līdz bezgalībai. Tika ieviesta katras kustības reģistrācija "Labirintā", un izpildīti visa procesa matemātiskie aprēķini - no ieejas "Labirintā" līdz izejai no tā. Programma paredzēja kustības algoritma izveidošanu un praktiski atklāja lēmuma pieņemšanas individuālās īpatnības katrā no "Labirintiem". Mūsu pētījumos programma tika pielietota divdesmit gadus: agrāk - eksperimentos ar dzīvniekiem, bet turpmāk modificēta - pieaugušo un bērnu spēļu veidā. Paralēli programma ļauj veikt uzvedības aprakstu psihologam un pedagogam saprotamos terminos - vispārēja attīstība, personības īpatnības, izzināšanas darbība, smadzeņu kognitīvās funkcijas utt. Programma var tikt pielietota gan diagnosticēšanai, gan bērna intelektuālās spējas attīstošiem treniņiem.
Apguvusi "Labirintu" pati, mūsu skolniecīte apmāca savus vienaudžus
Smadzeņu elektriskās aktivitātes reģistrācija lēmuma meklēšanas un pieņemšanas procesā labirintā
Metodika ļāva noteikt bērna uzvedības stratēģiju determinētā vidē: uzdevuma izpildes efektivitāte, iemaņas optimizācijas raksturs, kļūdas izpildot pirmo, otro un vairākkārtējo uzdevuma atkārtojumu, lēmuma meklēšanas un pieņemšanas algoritma veidošana.
Programmu kopumā var pielietot kā objektīvo instrumentālo uzvedības reakciju novērtēšanas metožu kompleksu pirmssskolas un agrīnā skolas vecumā, savlaicīgai traucētu smadzeņu funkciju noteikšanai un korekcijai, kā arī bērnu intelektuālās spējas attīstošiem treniņiem.
Tādējādi, izmeklējumu veikšana pēc šīs shēmas bērnam interesantā formā dod iespēju pietiekami ātri iegūt vispusīgu un objektīvo informāciju par viņa kognitīvo funkciju raksturu un veikt konstatētu uzvedības traucējumu bērnu uzvedībā mērķtiecīgu agrīno psihofizioloģisko korekciju.
Bez tam spēļu gaitā bērni pauž arvien lielāku interesi par ātrāku "Labirintu" apguvi, kā arī tiek trenēta uzmanība, attīstās atmiņa, loģiskās spējas, veidojas interese par uzdevuma veiksmīgu risinājumu. Tas ļauj rekomendēt minētās programmas kā intelektuālo spēju treniņus skolēniem mācībstundās, izmantojot datorus.
atgriezties sākumlapā