Smadzeņu intelektuālo spēju trenēšanai var pielietot datorspēles. Bērna orientēšanās laikā "Slēgtajos labirintos" var tikt izvērtēti viņa psihomotorās darbības parametri nospraustā mērķa sasniegšanai: uzmanība, operatīvā atmiņa, kā arī noteikt bērna uzvedības stratēģijas determinētā vidē, uzdevuma izpildes efektivitāti, iemaņas optimizācijas raksturu, kļūdas pirmā, otrā un vairākkārtējā uzdevuma atkārtojuma izpildes laikā, lēmuma meklēšanas un pieņemšanas algoritma izveidošanu.
Šultes tabula kā sagatavošanas etaps konkrētu mērķu meklēšanai " Labirintā"
Iepazīšanās ar "Labirintu" mērķu tālākai meklēšanai "pēc atmiņas"
Balvas meklēšana orientējoties "Labirintā"
Orientēšanās turpinājums meklējot otro balvu " no galvas"
Orientēšanās rezultātu novērtējums "Labirintā" parādīja, ka spēļu laikā praktiski visi bērni labprāt iekļaujas jebkura treniņa procesā absolūti neapzinoties, ka pie tam var tikt novērtēti vai pat mainīti kaut kādi psihofizioloģiskie parametri. Pirmajā izmeklējuma pusē berns pilnveido savas spējas konkrētā nospraustā mērķa sasniegšanā: netaisīt kļūdas "Labirintā", ātrāk izpildīt uzdoto uzdevumu un pāriet pie nākamā - sarežģītākā "Labirinta" varianta. Orientēšanās rezultātu analīze labirintā dod iespēju objektīvi novērtēt bērna darbību psihologam un pedagogam saprotamos un piemērotos terminos. Tā ir bērna spēja saprast un pārdomāti atstāstīt instrukciju, "kas viņam būtu jādara", viņa meklējumu aktivitātes līmenis, uzmanība, redzes atmiņa (īsveida pirmajā dienā un ilgveida nākamajās testēšanas reizes), redzes uztveres ātrums un pārslēgšanās operatīvums, bērna spējas ņemt vērā pieļautās kļūdas un loģiski veidot savu ceļu, kā arī kopējais integratīvās vispārināšanas līmenis.
Spēle "Labirintā" ar smadzeņu elektriskās aktivitātes reģistrācija
Programma "Labirinti" ir izzināšanas funkciju parametru kvantitatīvās novērtēšanas neinvazīvā metode. Šī metode var tikt rekomendēta bērnu standartiem izmeklējumiem skolas psihologu kabinetos psihomotorās darbības, smadzeņu kognitīvo procesu - uztveres,uzmanības un atmiņas īpatnību objektīvai novērtēšanai. Ņemot vērā, ka augstāko psihisko funkciju novērtēšana ir ievērojami apgrūtināta tieši standartizēto metožu trūkuma dēl, svarīgi, ka programma "Labirints" ļauj izmeklēt bērnu vairākkārt kā mācību laikā, tā arī korekcijas vai ārstēšanas laikā. Bērnu izmeklējumi tiek veikti spēļu situācijās, kas ir adekvātas jebkura vecuma skolēniem un padara rezultātus neatkarīgus no etniskajiem, sociālajiem un kulturoloģiskajiem faktoriem, kā arī no rakstīšanas, lasīšanas un runas iemaņu un citu "apmācīšanās" veidu. Bez tam programma var tikt izmantota kā ekspres-metode veicot vienlaicīgu skrīningu visai klasei, kas paver plašas iespējas psiholoģiskajai korekcijai, kā arī dažādu veidu sociāli-rehabilitējošām iedarbībām uz jaunāko un vidējo klašu skolēniem, bet kognitīvo funkciju līmenis varētu kļūt par pamatojumu diferencētās mācību slodzes un apmācības individualizācijas izveidošanai skolās.
atgriezties sākumlapā